REKLAMA
Aktualijos Kultūra Sportas Sveikata Interviu Kuršėniškių nuomonė Kuršėnai spaudoje Pranešk apie įvykį

Tarptautinė triukšmo suvokimo diena

Kiekvienais metais paskutinį balandžio trečiadienį minima Tarptautinė triukšmo suvokimo diena primena, jog turime išmokti susigyventi ne tik su dirbtinai sukeliamu triukšmu, bet ir mėgautis natūralios gamtos garsais ar tiesiog pasidžiaugti tyla. 

Vienas iš žmogaus sveikatai įtakos turinčių veiksnių, lemiantis net 20 procentų mūsų sveikatos, yra aplinka. Vienas iš šių veiksnių yra triukšmas Fizikiniu požiūriu triukšmą apibūdiname kaip netvarkingus, skirtingo dažnio ir stiprumo, garsus. Fiziologiniu požiūriu, tai bet koks garsas, kuris trukdo normaliam žmogaus darbui ar poilsiui. Triukšmo šaltinis – bet koks įrenginys ar objektas, kuris kelia (skleidžia) triukšmą. Nuolatinis triukšmas sukelia nervinę įtampą ir stresą, todėl yra priskiriamas prie fizikinių veiksnių, skatinančių ligų atsiradimą ir progresavimą.

Žmogus dažnai prisitaiko prie nuolatinio triukšmo ir dažnai jo tarytum net nejaučia. Nepaisant to neigiamas jo poveikis nesumažėja. Atvirkščiai, triukšmas be perstojo dirgina centrinę nervų sistemą, sukelia stresinę būklę. Dėl to dažnai skaudą galvą, blogėja atmintis, greičiau pavargstama. Triukšmingoje aplinkoje sunku ne tik bendrauti, bet ir išgirsti garsinius signalus, įsiminti svarbią informaciją, susikaupti, dėl to didėja nelaimingų atsitikimų tikimybė. Ilgą laiką būnant triukšmingoje aplinkoje vystosi klausos sutrikimai, galima net apkursti.

Į triukšmą reaguoja ne viena organizmo sistema. Širdies ir kraujagyslių darbas triukšmingoje aplinkoje sutrinka: pulsas iš pradžių dažnėja, vėliau – retėja, o kraujo spaudimas – didėja. Dėl šios priežasties žmonėms, turintiems padidėjusį kraujo spaudimą, negalima ilgai būti intensyvaus garso aplinkoje. Triukšmas gali ne tik sukelti padidėjusį skrandžio rūgštingumą bei nervines opas, bet ir sumažinti organizmo atsparumą ligoms, todėl didėja bendras sergamumas.

Gyvenamuosiuose ir visuomeninės paskirties pastatuose bei jų aplinkoje triukšmo intensyvumas yra ribojamas. Didžiausias leistinas garso lygis yra nuo 6 val. iki 18 val. – garsas gali siekti iki 70 decibelų. Pavyzdžiui, durų ar telefono skambučio garsas yra apie 80, vilkšunio skalijimas 75-85 decibelų. Kiek daugiau ramybės reikalaujama vakaro metu, nuo 18 iki 22 val., tuomet neturėtų būti viršijamas 65 decibelų lygis. Tokius garsus atitinka įprastinė kalba (50-60 decibelų). Ramybės metu, nuo 22 val. iki 6 val. ryto, draudžiama viršyti 60 decibelų lygį – 30 decibelų triukšmą sukelia lapų šlamėjimas ar laikrodžio tiksėjimas, 40 decibelų – šnabždesys.

PSO įspėja – daugiau nei vienas milijardas žmonių rizikuoja prarasti klausą

2015 metų vasario pabaigoje Pasaulinės sveikatos organizacijos (PSO) susitikime Ženevoje buvo įvardinta, kad 1,1 milijardas paauglių ir jaunuolių rizikuoja prarasti klausą dėl nesaikingo ir nesaugaus asmeninių grotuvų, įskaitant ir išmaniuosius telefonus, naudojimo, taip pat dėl triukšmingų pramogų, tokių kaip naktiniai klubai, barai, sporto varžybos. Klausos netekimas dažniai lydimas fizinės bei psichinės sveikatos pablogėjimo, suprastėja mokymosi bei įsidarbinimo galimybės.

PSO atliko studiją šalyse, kuriose pragyvenimo lygis siekia vidutinį ir aukštą, ir nustatė, kad apie 50 proc. paauglių ir jaunų asmenų (12–35 metų amžiaus) per garsiai ir per ilgai naudoja asmeninius grotuvus, o apie 40 proc. susiduria su galimai žalojančiu triukšmu įvairių pramogų metu. Nesaugiu garso lygiu laikoma, kai garsas siekia 85 decibelus aštuonias valandas per parą, arba 100 decibelų 15 minučių.

Saugus klausymas priklauso nuo klausymo intensyvumo arba garsumo, taip pat nuo trukmės ir dažnumo. Staigiai atsiradus stipriam garsui galimas laikinas klausos netekimas arba spengimas ausyse. Kai stiprus garsas veikia ilgesnį laiką, jis gali pažeisti klausos jautrumą ir klausa bus pažeista negrįžtamai.

Kiekvienas iš mūsų siekiame susikurti sau malonią aplinką, tačiau nevertėtų pamiršti, kad aplink esama daugybės kitų žmonių. Tyla padeda ne tik nusiraminti, tačiau išgirsti save ir kitus, todėl kiekvienas turi stengtis, kad triukšmas netrikdytų tiek mūsų pačių, tiek aplinkinių ramybės, kurios šiais laikais itin trūksta.

Pagal Sveikatos apsaugos ministerijos informaciją parengė: Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro sveikatos stiprinimo specialistė Skaistė Grigytė

ŠRSVSB

  • Siųsti draugui
  • Komentuoti

Siųsti draugui

Jūsų vardas (būtinas)

Jūsų el. paštas (būtinas)

Draugo vardas (būtinas)

Draugo el. paštas (būtinas)

Jūsų žinutė draugui

Saugos kodas:
captcha

Įveskite saugos kodą:

Komentuoti

Connect with Facebook

Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

REKLAMA

Parodos

Birželio mėnesį
13 – 17 val.
Kuršėnų kultūros centro kalendorių ekspozicijoje (Ventos g. 11A, Kuršėnai) veikia meno kalendorių ekspozicija. Muzikos, dailės, fotografijos, teatro ir literatūros kalendoriai. Ekspoziciją galite aplankyti kasdien (išskyrus savaitgalius) ir visų kultūros centre vyksiančių renginių metu. Dėl ekspozicijos lankymo prašome iš anksto susitarti telefonu (8-41) 50 80 52 arba el. paštu kursenukultura@gmail.com

Nuo birželio 22 d. iki rugsėjo 8 d.
10 val. – 15 val. (išskyrus savaitgalius)
Kuršėnų kultūros centro parodų salėje Vitos Žabarauskaitės tapybos darbų paroda „Seku seku pasaką“.

EDUKACINĖS VEIKLOS

Birželio mėnesį
8 – 17 val. pirmadieniais-penktadieniais Etninės kultūros ir tradicinių amatų centre, (Ventos g. 7A, Kuršėnai) keramikos (lipdymo, žiedimo), vilnos vėlimo edukaciniai užsiėmimai. Priimamos grupės: 1,5 val. vaikui 1,50 Eur, 1,5 val. suaugusiam 3,00 Eur. Užsiėmimų datą ir laiką derinti tel.( 8-41) 58 34 22.

Užfiksavote įvykį? Buvote renginyje? Turite gražių nuotraukų su Kuršėnais? Rašykite mums el. paštu: kursenai@kursenai.lt ir mes tai paskelbsime!

Kopijuoti, platinti galima tik gavus raštišką ar žodinį Kūrybinės raiškos centro sutikimą.

Visos teisės saugomos. © 2012
Kūrybinės raiškos centras

Tapkite Kursenai.lt žurnalistu!

Turite naujienų?

Susisiekite su mumis!

Reklamuokitės mūsų portale

Ką aplankyti Kuršėnuose?

Ką veikti Kuršėnuose?

Ieškote naudingos informacijos?

Susipažinkite su komentavimo taisyklėmis

Valdytojas:

 

 

Portalas:

Mus galite rasti:

  

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami, paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Plačiau

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close