REKLAMA
Aktualijos Kultūra Sportas Sveikata Interviu Kuršėniškių nuomonė Kuršėnai spaudoje Pranešk apie įvykį

Kaip rūpintis savo sveikata per karščius?

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras perspėja, jog per  karščius gyventojai gali nukentėti dėl nudegimų, šilumos ar saulės smūgio bei hipoksijos (deguonies bado). Šilumos smūgį sukelia ilgas buvimas karštyje, ypač sportuojant.

Didžiausią riziką veikiant karščiui turi:

  • Kūdikiai ir vaikai iki keturių metų amžiaus;
  • Senyvo amžiaus (65 metų ir vyresni) asmenys;
  • Antsvorį turintys asmenys;
  • Asmenys, kurie karštyje ilgai dirba ar sportuoja;
  • Asmenys, sergantys širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis, diabetu, epilepsija, psichinėmis ligomis ir kt.

Kaip išvengti žalingo saulės poveikio?

  • Apsirenkite lengvais, laisvais, šviesiais rūbais, gerai atspindinčiais saulės šilumą ir šviesą. Venkite drabužių iš sintetinių audinių. Galvą apsaugokite skrybėlaite ar kitu galvos apdangalu, galima naudoti skėtį. Tepkitės apsauginiu kremu nuo saulės.
  • Gerkite daug skysčių – karštą dieną reikėtų išgerti 2-4 stiklines per valandą. Ypač naudingas mineralizuotas vanduo, nes karštoje aplinkoje žmogaus organizmas su prakaitu netenka daug skysčių ir mineralinių medžiagų. Vandens po truputį gerkite visą dieną, nelaukdami, kol pradės kamuoti troškulys. Jeigu gerti paprastą vandenį neskanu, galite pagardinti jį paprastosiomis ar žaliosiomis citrinomis, apelsino skiltele, uogomis, šviežios mėtos ar rozmarino lapeliais. Venkite alkoholinių gėrimų, skysčių su kofeinu, gėrimų su saldikliais, nes tokie gėrimai skatina vandens pasišalinimą iš organizmo. Negerkite labai šaltų skysčių.
  • Valgykite daugiau vaisių ir daržovių. Venkite riebių ir sunkiai virškinamų patiekalų. Valgykite daugiau skystų produktų, lengvai virškinamų produktų.
  • Apribokite fizinę veiklą lauke, geriau darbus atlikti ryte ir vakare. Dažniau būkite pavėsyje, kad kūnas turėtų galimybę atsigauti. Pavojingiausias laikas lauke – nuo 11 iki 17 val. Ribokite buvimo trukmę karštoje aplinkoje, venkite saulėkaitos, tiesioginių saulės spindulių. Ypač pavojinga užmigti saulės atokaitoje.
  • Saugokite odą nuo žalingo saulės spindulių poveikio, naudodami apsauginius kremus, kuriais reikia pasitepti 30 min. prieš išeinant į atvirą saulę. Odos apsauginius kremus reiktų rinktis pagal odos tipą ir apsaugos nuo saulės faktorių (SPF), kuris nurodytas ant pakuočių. SPF skaičius nurodo kiek kartų priemonė padidina saugaus buvimo saulėje laiką. Mūsų klimato juostoje rekomenduojama naudoti 15-20 SPF ultravioletinių spindulių filtrus turinčias kosmetikos priemones. Užsidėkite saulės akinius su aukštu UV filtru.
  • Nepalikite be priežiūros mažamečių vaikų, senyvo amžiaus ir silpnos sveikatos žmonių automobilyje (net ir tuomet, jei visi langai atviri). Mašinos labai greitai įkaista, todėl vaikus gali ištikti šilumos smūgis. Patikrinkite, ar vaikiškos sėdynės paviršius bei saugos diržai nėra per karšti, kad vaikas nenusidegintų.
  • Stenkitės būti patalpose, kur yra ventiliatoriai ar oro kondicionieriai, tik svarbu, kad patalpos oro temperatūra nebūtų žemesnė nei 18 ºC. Palaikykite namų aplinką vėsią. Namuose langus, pro kuriuos patenka tiesioginiai saulės spinduliai, uždarykite, atverkite tik vakare, kai oro temperatūra būna nukritusi; geriau naudokite tamsios spalvos užuolaidas arba metalines žaliuzes – jos sugeria šilumą; dieną naudokite kuo mažiau elektrinių įrenginių, dirbtinės šviesos, nes tai sukuria papildomai karščio; patalpų garinimas, kambarinių gėlių laikymas padeda atvėsinti kambarį; jei yra galimybė, miegokite vėsesniame kambaryje. 

Ištikus šilumos smūgiui:

  • kūno temperatūra gali pakilti iki 40 laipsnių karščio;
  • jaučiamas stiprus galvos skausmas ir svaigimas;
  • paraudusi ir karščiuojanti oda (bet neprakaituoja);
  • pykinimas, kartais net su viduriavimu;
  • nepasotinamas troškulys;
  • nepaaiškinamas nerimas, mieguistumas, vangumas;
  • dažnas, stiprus pulsas (iki 110-160 k/min) ir kvėpavimas;
  • sutrikusi orientacija, netvirta eisena.

Kaip elgtis ištikus šilumos smūgiui

Jei pajutote šilumos smūgio požymius ar pastebėjote kito žmogaus blogą savijautą, nelikite vienas ir nepalikite kito žmogaus vieno, o pasitelkite į pagalbą kitus asmenis. Būtinai kvieskite medikus!

  • esant lengvam perkaitimui, padės kūno vėsinimas rankšluosčiu, suvilgytu vėsiu vandeniu. Duokite nukentėjusiajam daug gerti, leiskite ramiai pasėdėti;
  • esant sunkesniam perkaitimui skubiai išveskite ar išneškite nukentėjusįjį iš karštos aplinkos, paguldykite pavėsyje ar vėsioje vietoje būtinai ant nugaros, po kojomis pakišant pagalvę ar suvyniotus drabužius (taip pagerės smegenų ir širdies kraujotaka);
  • apklokite ar įvyniokite nukentėjusįjį į sudrėkintą vėsiu vandeniu (37˚C) antklodę/paklodę/rankšluostį, nuolat juos drėkinkite, veidą vilgykite vandeniu;
  • kai kūno temperatūra nukris iki 37,5˚C drėgną antklodę/paklodę/rankšluostį pakeiskite sausu ir duokite gerti ko nors vėsaus;
  • jei nukentėjusysis be sąmonės, paguldykite jį ant šono, vėdinkite, niekuo negirdykite ir skubiai kvieskite greitąją medicinos pagalbą (tel. 112).

Informaciją apie Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro organizuojamus nemokamus sveikatos renginius galite rasti mūsų tinklapyje www.siauliurvsb.lt. Papildoma informacija dalinamės savo Facebook paskyroje, Šiaulių rajono savivaldybės internetinėje svetainėje, rubrikoje “Gyventojams“ – „Visuomenės sveikatos biuras“, www.kursenai.lt skiltyje „Sveikata“, Šiaulių krašto dienraščio priede „Sveikata“.

Parengė: Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro sveikatos stiprinimo specialistė Skaistė Grigytė

ŠRSVSB

  • Siųsti draugui
  • Komentuoti

Siųsti draugui

Jūsų vardas (būtinas)

Jūsų el. paštas (būtinas)

Draugo vardas (būtinas)

Draugo el. paštas (būtinas)

Jūsų žinutė draugui

Saugos kodas:
captcha

Įveskite saugos kodą:

Komentuoti

Connect with Facebook

Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

REKLAMA

Parodos

Birželio mėnesį
13 – 17 val.
Kuršėnų kultūros centro kalendorių ekspozicijoje (Ventos g. 11A, Kuršėnai) veikia meno kalendorių ekspozicija. Muzikos, dailės, fotografijos, teatro ir literatūros kalendoriai. Ekspoziciją galite aplankyti kasdien (išskyrus savaitgalius) ir visų kultūros centre vyksiančių renginių metu. Dėl ekspozicijos lankymo prašome iš anksto susitarti telefonu (8-41) 50 80 52 arba el. paštu kursenukultura@gmail.com

Nuo birželio 22 d. iki rugsėjo 8 d.
10 val. – 15 val. (išskyrus savaitgalius)
Kuršėnų kultūros centro parodų salėje Vitos Žabarauskaitės tapybos darbų paroda „Seku seku pasaką“.

EDUKACINĖS VEIKLOS

Birželio mėnesį
8 – 17 val. pirmadieniais-penktadieniais Etninės kultūros ir tradicinių amatų centre, (Ventos g. 7A, Kuršėnai) keramikos (lipdymo, žiedimo), vilnos vėlimo edukaciniai užsiėmimai. Priimamos grupės: 1,5 val. vaikui 1,50 Eur, 1,5 val. suaugusiam 3,00 Eur. Užsiėmimų datą ir laiką derinti tel.( 8-41) 58 34 22.

Užfiksavote įvykį? Buvote renginyje? Turite gražių nuotraukų su Kuršėnais? Rašykite mums el. paštu: kursenai@kursenai.lt ir mes tai paskelbsime!

Kopijuoti, platinti galima tik gavus raštišką ar žodinį Kūrybinės raiškos centro sutikimą.

Visos teisės saugomos. © 2012
Kūrybinės raiškos centras

Tapkite Kursenai.lt žurnalistu!

Turite naujienų?

Susisiekite su mumis!

Reklamuokitės mūsų portale

Ką aplankyti Kuršėnuose?

Ką veikti Kuršėnuose?

Ieškote naudingos informacijos?

Susipažinkite su komentavimo taisyklėmis

Valdytojas:

 

 

Portalas:

Mus galite rasti:

  

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami, paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Plačiau

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close