REKLAMA
Aktualijos Kultūra Sportas Sveikata Interviu Kuršėniškių nuomonė Kuršėnai spaudoje Pranešk apie įvykį

Saulė ir jos poveikis

Nerimaujantys dėl tradicinio lietaus per Jonines gali nusiraminti – sinoptikai per trumpiausias vasaros naktis žada giedrą dangų, tačiau atsikvėpti irgi vargu ar galėsime – iš Šiaurės Afrikos slenkantis kepinantis tropikų karštis jau tuoj alins Lietuvą, o temperatūros stulpelis gali šoktelti iki rekordinių aukštumų. Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras nori įspėti bei priminti pagrindinius faktus apie saulę, jos poveikį, bei apsisaugojimo būdus.

Vasara neįsivaizduojama be paplūdimių ir saulės teikiamų malonumų. Saulė – tai gyvybės ir geros nuotaikos šaltinis. Ji veikia žmogaus sveikatą. Jeigu saulės šviesos gaunama per mažai, slopinama centrinės nervų sistemos veikla, nusilpsta imuninė sistema, lėtėja medžiagų apykaita. Jei saulės šviesos trūksta ilgai, galima susirgti depresija, atsiranda vitamino D apykaitos sutrikimų. Tačiau saulė gali padaryti ir daug žalos. Ji spinduliuoja infraraudonuosius ir ultravioletinius (UV) spindulius. Pastariesiems ir tenka didžiausia kaltė dėl neigiamo saulės poveikio žmogaus organizmui. Ultravioletiniams spinduliams būdingas didelis biologinis ir cheminis aktyvumas. Mažas jų kiekis veikia teigiamai: skatina augimą, stiprina organizmą, naikina ligas sukeliančias bakterijas, todėl šie spinduliai taikomi kai kurioms ligoms gydyti. Tačiau jie ardo akies tinklainę, didelis jų kiekis skatina odos vėžio atsiradimą, gali sukelti saulės smūgį, pažeisti imuninę sistemą.

Saikingas saulės kiekis teigiamai veikia žmogaus odą, tačiau peržengus ribą spinduliai pradeda kenkti. Per didelė saulės spinduliuotė gali sukelti odos ir poodinio sluoksnio nudegimus, ūmius odos uždegimus. Labiausiai žinomas ūmus per ilgo buvimo saulėje efektas yra nudegimas.

Pavojingiausias metų laikas lepintis saulės spinduliais yra nuo ankstyvo pavasario iki pat rugpjūčio vidurio. Tuo metu saulės spinduliai yra patys intensyviausi.

Nekarštą vasaros dieną rekomenduojama būti saulėje, kai ji nėra laba aktyvi, t. y. iki 10–11 val. ryto ir po 14 val. Karštą vasaros dieną specialistai pataria nesilepinti saulės spinduliais nuo 10 iki 15 val., geriausia tą laiką praleisti mirguliuojančiame pavėsyje.

Rekomenduojamas buvimo kaitrioje saulėje laikas pirmomis dienomis – 15–30 min.

Be abejo, svarbus ir žmogaus odos tipas. Tai, kas įprasta tamsiaodžiui dykumų gyventojui, gali būti pražūtinga šviesiaodžiui rusvaplaukiui šiauriečiui.

Išskiriami VI žmogaus odos tipai:

I tipas. Oda ypač šviesi, strazdanota, akys mėlynos, plaukai rusvi – sunkiai įdega, smarkiai nudega (iki pūslių).
II tipas. Oda šiek tiek tamsesnė, retos strazdanos, plaukai šviesūs, akys mėlynos ar žalios – įdega silpnai, didelis polinkis į nudegimą.
III tipas. Oda nuo šviesios iki šviesrudės, plaukai rudi, akys pilkos ar žalios – gerai įdega, nudega retai.
IV tipas. Oda nuo šviesiai rudos iki alyvos spalvos, plaukai juodi, akys rudos – labai gerai įdega, niekada nenudega.
V tipas. Natūraliai ruda oda.
VI tipas. Natūraliai juoda oda.

Remiantis tyrimų išvadomis, daugiau kaip 90 proc. nemelanominio odos vėžio konstatuojama I ir II tipo odą turintiems žmonėms. Laikoma, kad odos vėžys retesnis tarp tamsiaodžių žmonių, tačiau UV spinduliai jiems irgi pavojingi dėl žalos akims ir imuninei sistemai.

UV indeksas (UVI) – tai paprasta ir lengvai suprantama UV spinduliuotės intensyvumo įvertinimo priemonė. UVI reikšmės grupuojamos į kategorijas ir lemia apsaugos nuo saulės reikalingumo laipsnį.

0–2 – UVI žemas – apsaugos lygis minimalus (gali būti skrybėlė);
3–5 – UVI vidutinis, apsauga – skrybėlė, akiniai, apsauginio kremo saulės apsaugos faktorius (SAF) ne mažesnis kaip 20;
6–7 – UVI aukštas, apsauga – kas išvardyta anksčiau, o tarp 11–15 val. geriau būti pavėsyje;
8–10 – UVI labai aukštas, ekstremali apsauga, t. y. geriau į lauką neiti.

UVI visada pateikiamas vietos saulės vidurdieniui, t. y. momentui, kai Saulė yra aukščiausiai danguje (zenite), tačiau šis momentas nėra vidurdienis vietos laiku. Lietuvoje vietos saulės vidurdienis yra apie 13.30 val.

Norint pailginti buvimo saulėje laiką, galima naudotis apsauginiais kremais, losjonais ir pan. Saulės apsaugos faktorius (SAF) parodo, kiek efektyvus šis produktas. Kad apsaugos priemonės (kremai, losjonai) atliktų savo darbą, reikia teisingai jais naudotis ir laiku atnaujinti. Pasimaudžius, nusitrynus ar nusišluosčius rankšluosčiu, losjonas dingsta nuo mūsų kūno ir tikrasis apsaugos faktorius lieka mažesnis, nei parašyta etiketėje. Todėl jo reikia nuolat užsitepti iš naujo.

Žinant UVI reikšmę ir savo odos tipą, galima tinkamai apsisaugoti nuo žalingo saulės poveikio.

Prasidėjo vasara – atostogų metas. Didžiąją jų dalį praleidžiame atvirame ore – žaidimų aikštynuose, paplūdimiuose, kalnuose, egzotiškose šalyse. Kad atostogos neapkarstų, o ir vėliau nesulauktumėte rimtų sveikatos problemų, nepamirškite, kad apsauga nuo saulės – būtina. Todėl vadovaukitės keletu patarimų: apsirenkite lengvais, laisvais, šviesiais drabužiais, gerai atspindinčiais saulės šilumą ir šviesą. Nepamirškite galvos apdangalo ir akinių nuo saulės. Gerkite daug skysčių, papildytų mineralais. Jei gydytojas paskyrė diuretikus (skystį varančius medikamentus) ar skysčius ribojančią dietą, dėl geriamų skysčių kiekio pasitarkite su juo. Negerkite labai šaltų skysčių, nes gali atsirasti pilvo spazmai, taip pat negerkite alkoholio, nes neteksite dar daugiau skysčių. Valgykite daugiau vaisių ir daržovių. Maistas (pavyzdžiui, mėsa), kuris turi daug baltymų, didina metabolinės šilumos gamybą ir skatina vandens netekimą.

Saugokite odą nuo žalingo saulės spindulių poveikio, naudodami apsauginius kremus, kuriais reikia pasitepti 30 min. prieš išeinant į atvirą saulę. Odos apsauginius kremus reikėtų rinktis pagal odos tipą ir SAF, kuris nurodytas ant pakuočių. SAF skaičius nurodo, kiek kartų priemonė padidina saugaus buvimo saulėje laiką.

Įvairius fizinius darbus geriausia atlikti ryte arba vakare, kai saulė ne tokia intensyvi.

Labai įkaitę nepulkite į ežerą ar šaltą jūrą. Taip organizmas patirs stresą. Verčiau po ranka turėkite buteliuką su vandeniu ir kartas nuo karto juo apsišlakstykite.
Karštą dieną dažniau užsukite į patalpas, kuriose oras yra kondicionuojamas – bent keletą valandų per dieną pabuvus vėsioje aplinkoje, smarkiai sumažėja su nepageidaujamu saulės poveikiu susijusių negalavimų atsiradimo tikimybė.

Pagal Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro bei kitų šaltinių informaciją parengė Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro sveikatos stiprinimo specialistė Skaistė Grigytė

ŠRSVSB

  • Siųsti draugui
  • Komentuoti

Siųsti draugui

Jūsų vardas (būtinas)

Jūsų el. paštas (būtinas)

Draugo vardas (būtinas)

Draugo el. paštas (būtinas)

Jūsų žinutė draugui

Saugos kodas:
captcha

Įveskite saugos kodą:

Komentuoti

Connect with Facebook

Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

REKLAMA

Parodos

Liepos mėnesį
13 – 17 val.
Kuršėnų kultūros centro kalendorių ekspozicija (Ventos g. 11A, Kuršėnai) veikia meno kalendorių ekspozicija. Muzikos, dailės, fotografijos, teatro ir literatūros kalendoriai. Ekspoziciją galite aplankyti kasdien (išskyrus savaitgalius) ir visų kultūros centre vyksiančių renginių metu. Dėl ekspozicijos lankymo prašome iš anksto susitarti telefonu (8-41) 50 80 52 arba el. paštu kursenukultura@gmail.com

Iki rugsėjo 8 d.
10 – 15 val. (išskyrus savaitgalius)
Kuršėnų kultūros centro parodų salėje (Ventos g. 11A, Kuršėnai)Vitos Žabarauskaitės tapybos darbų paroda „Seku seku pasaką“.

EDUKACINĖS VEIKLOS

Liepos mėnesį
8 – 17 val. pirmadieniais-penktadieniais Etninės kultūros ir tradicinių amatų centre, (Ventos g. 7A, Kuršėnai) keramikos (lipdymo, žiedimo), vilnos vėlimo edukaciniai užsiėmimai. Priimamos grupės: 1,5 val. vaikui 1,50 Eur, 1,5 val. suaugusiam 3,00 Eur. Užsiėmimų datą ir laiką derinti tel.( 8-41) 58 34 22.

Užfiksavote įvykį? Buvote renginyje? Turite gražių nuotraukų su Kuršėnais? Rašykite mums el. paštu: kursenai@kursenai.lt ir mes tai paskelbsime!

Kopijuoti, platinti galima tik gavus raštišką ar žodinį Kūrybinės raiškos centro sutikimą.

Visos teisės saugomos. © 2012
Kūrybinės raiškos centras

Tapkite Kursenai.lt žurnalistu!

Turite naujienų?

Susisiekite su mumis!

Reklamuokitės mūsų portale

Ką aplankyti Kuršėnuose?

Ką veikti Kuršėnuose?

Ieškote naudingos informacijos?

Susipažinkite su komentavimo taisyklėmis

Valdytojas:

 

 

Portalas:

Mus galite rasti:

  

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami, paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Plačiau

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close