REKLAMA
Aktualijos Kultūra Jaunimas Sportas Sveikata Interviu Kuršėniškių nuomonė Kuršėnai spaudoje Pranešk apie įvykį

Pasaulinė osteoporozės diena

Spalio 20-oji yra minima kaip Pasaulinė osteoporozės diena. Ji pradėta minėti nuo 1996 m. spalio 20 d., kai Jungtinės Karalystės Nacionalinė osteoporozės draugija paskelbė kampaniją prieš osteoporozę, kurią su entuziazmu palaikė Europos Komisija.

Osteoporozė yra labiausiai paplitusi žmonių kaulų liga ir viena didžiausių globalių visuomenės sveikatos problemų. Dėl osteoporozės sukeltų pakitimų įvyksta daugiau kaip 1,5 milijono kaulų lūžių kasmet: iš jų apie 300 tūkst. šlaunikaulio lūžių, apie 700 tūkst. stuburo slankstelių lūžių, apie 250 tūkst. riešo kaulų lūžių ir per 300 tūkst. kitų kaulų lūžių.

Osteoporozės paplitimas pasaulyje yra nemažas ir sergamumas toliau nuolat (laipsniškai senstant visuomenei) auga visame pasaulyje bei daugėja dėl osteoporozės įvykstančių lūžių.

Pavojus susirgti osteoporoze reikšmingai padidėja su amžiumi (ypač moterims), kartu išauga pavojus nugriūti bei patirti kaulų lūžių. Deja, osteoporozė iš pradžių neturi jokių aiškių ir pacientui juntamų simptomų. Neretai pirmasis ligos požymis būna kaulo lūžis po lengvos traumos ar net nepatyrus jokios traumos. Sergant osteoporoze, po truputį pradeda mažėti ūgis, paskauda kaulus, vėliau gali deformuotis stuburo krūtininė dalis, t. y. formuojasi kupra ir pan. Reikėtų pabrėžti, kad kaulų retėjimas senstant (osteopenija) yra normalus reiškinys ir antroje gyvenimo pusėje kaulai natūraliai tampa mažiau atsparūs mechaniniam krūviui bei būna mažesnio tankio nei jaunystėje.

Beje, kaulinio audinio struktūra, tankumas ir tvirtumas galutinai susiformuoja paauglystėje (apie 13–15 gyvenimo metus), priklausomai nuo paveldimumo, fizinio aktyvumo lygio ir lytinių hormonų lygio, ir maksimalus būna maždaug 20 metų, o maždaug nuo 40 metų laipsniškai pradeda mažėti.

Pirmine (senatvine) osteoporoze serga abiejų lyčių vyresnio amžiaus žmonės, moterys – gerokai dažniau nei vyrai. Kaulo tankio matavimais pagrįstame moksliniame darbe (skirtas osteoporozės paplitimui nustatyti) rašoma, kad osteoporoze serga apie 4 proc. 50–59 metų amžiaus moterų, o vyresnių nei 80 metų amžiaus – net 44 proc., t. y. tikimybė susirgti osteoporoze kiekvienam reikšmingai padidėja maždaug po 50 metų.

OSTEOPOROZĖS RIZIKOS VEIKSNIAI

Tiesiogiai su kaulo mineraliniu tankiu nesiejami veiksniai:

  1. Vyresnis amžius (> 50 metų).
  2. Moteriška lytis.
  3. Anksčiau buvę kaulų lūžiai.
  4. Paveldimumas (buvę osteoporozės atvejai šeimoje ar giminėje, ypač iš motinos pusės).
  5. Itin smulkus kūno sudėjimas (ploni ir mažos masės kaulai).
  6. Ypač maža kūno masė arba mažas KMI (mažesnis nei 19).
  7. Menopauzė.
  8. Jauname amžiuje pašalintos kiaušidės.
  9. Ilgalaikis fizinis pasyvumas (ypač gulėjimas lovoje dėl įvairių lėtinių susirgimų).
  10. Vaikystėje ir jaunystėje su maistu gautas labai mažas kalcio, baltymų ar/ir vitamino D kiekis.
  11. Ilgalaikis alkoholio vartojimas.
  12. Rūkymas.
  13. Reumatoidinis artritas.
  14. Dažni griuvimai.

TIESIOGIAI SU KAULO MINERALINIU TANKIU SIEJAMI VEIKSNIAI:

  1. Negydytas hipogonadizmas.
  2. Lėtinės inkstų ligos.
  3. Lėtinės kepenų ligos.
  4. Malabsorbcijos sindromas (pavyzdžiui, po sudėtingos skrandžio ar kasos operacijos).
  5. Lėtinė obstrukcinė plaučių liga.
  6. Endokrininės sistemos ligos (hipertireozė, hiperparatireozė).
  7. Taikyta pakaitinė hormonų terapija (pakaitinė lytinių ar kitų hormonų terapija ir kt.).
  8. Ilgalaikė potrauminė galūnės imobilizacija.
  9. Kai kurių medikamentų ilgalaikis vartojimas (pavyzdžiui, gliukokortikoidų, antikoaguliantų, aromatazės inhibitorių, vaistų nuo vėžio ir kt.).

PREVENCIJA

Osteoporozė anksčiau buvo laikoma normalia organizmo senėjimo būkle. Tačiau dabar suprantama, kad jos galima išvengti ir sėkmingai ją gydyti. Strategijos dažniausiai grindžiamos:

  • būtino kalcio ir vitamino D kiekio suvartojimu (taip ir nepasisekė moksliniais metodais įrodyti, kad vien kalcio naudojimas sumažina lūžių tikimybę),
  • specifine kaulinio audinio antirezorbcine terapija,
  • nuolatiniu fiziniu aktyvumu: svorių kilnojimas ar kitokie pratimai raumenų jėgai treniruoti bei tam tikri aerobiniai pratimai,
  • specialiais pratimais laikysenai, judesių koordinacijai, pusiausvyrai gerinti (griuvimų prevencija),
  • nerūkymu,
  • saikingu alkoholio vartojimu,
  • suklupimų ar griuvimų atvejų mažinimu (gyvenamosios aplinkos pritaikymas, medikamentinės terapijos koregavimas, pagalbinių priemonių pritaikymas, regėjimo korekcija ir kt.).

Reikėtų pažymėti, kad reikšmingai didesnė mokslinių straipsnių dalis neigia įvairiausių maisto papildų su kalciu, tam tikrų maisto produktų (pavyzdžiui, pieno ar jo produktų) vartojimą bei įvairias dietas kaip efektyvią osteoporozės profilaktikos priemonę ir jų tariamai „kaulus stiprinantį“ poveikį. Jų vartojimas neabejotinai būtų efektyvus, kai tiksliai nustatomas vienos ar kitos medžiagos apykaitos sutrikimas organizme ar tiksli osteoporozę sukėlusi priežastis, kas tikrai ne visada pasiseka. Tačiau atskiruose moksliniuose straipsniuose patvirtinama, kad vitamino D stoka organizme siejama su kaulų tvirtumo sumažėjimu. Šis vitaminas nurodomas ir kaip svarbus veiksnys, palaikantis tinkamą stambiųjų raumenų grupių funkciją (kojų, liemens), kas gali būti svarbu griuvimų profilaktikai.

Informaciją apie Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro organizuojamus nemokamus sveikatos renginius galite rasti mūsų tinklapyje www.siauliurvsb.lt. Papildoma informacija dalinamės savo Facebook paskyroje, Šiaulių rajono savivaldybės internetinėje svetainėje, rubrikoje “Gyventojams“ – „Visuomenės sveikatos biuras“, www.kursenai.lt skiltyje „Sveikata“, Šiaulių krašto dienraščio priede „Sveikata“.

Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro sveikatos stiprinimo specialistė Skaistė Grigytė

ŠRSVSB

  • Siųsti draugui
  • Komentuoti

Siųsti draugui

Jūsų vardas (būtinas)

Jūsų el. paštas (būtinas)

Draugo vardas (būtinas)

Draugo el. paštas (būtinas)

Jūsų žinutė draugui

Saugos kodas:
captcha

Įveskite saugos kodą:

Komentuoti

Connect with Facebook

Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

REKLAMA

Parodos

Iki vasario 8 d.
Pirmadienį – penktadienį nuo 10 iki 20 val. Dėl parodos ir / ar kalendorių ekspozicijos lankymo kreiptis į administracijos korpusą. Kuršėnų kultūros centro kalendorių ekspozicija – „Lietuva brangi“ – kalendorių ekspozicija, skirta Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečiui paminėti. Ekspoziciją galite aplankyti kasdien (išskyrus savaitgalius) ir visų kultūros centre vyksiančių renginių metu. Dėl ekspozicijos lankymo prašome iš anksto susitarti telefonu (8-41) 50 80 52 arba el. paštu kursenukultura@gmail.com.

Vasario mėn. 16 d.
12.30 val. Kuršėnų kultūros centro parodų salėje Šiaulių rajono tautodailininkų darbų parodos atidarymas. Paroda veiks 8 – 17 val. Pirmadieniais-penktadieniais
Iki vasario mėn. 8 d. pirmadienį – penktadienį 10  – 20 val. Kuršėnų kultūros centro parodų salėje dizainerio Viliaus Purono paroda „Mūsų miestas – mūsų namai“.

Vasario 16 d. – vasario 28 d.
Pirmadienį – penktadienį nuo 10 iki 17 val.  Kuršėnų kultūros centro kalendorių ekspozicija – Kalendorių ekspozicija „Senieji kalendoriai“. Ekspoziciją galite aplankyti kasdien (išskyrus savaitgalius) ir visų kultūros centre vyksiančių renginių metu. Dėl ekspozicijos lankymo grupėms su nemokamu gidu prašome iš anksto susitarti telefonu (8-687) 89 120 arba el. paštu zenonasgestautas@gmail.com.

EDUKACINĖ VEIKLA

Vasario mėnesį
8 – 17 val. Pirmadieniai – penktadieniais Etninės kultūros ir tradicinių amatų centre Keramikos (lipdymo, žiedimo, dekoravimo), sausos vilnos vėlimo, kiaušinių marginimo vašku, juostų pynimo, kalėdinių žaislų varstymo iš šiaudų edukaciniai užsiėmimai. Priimamos grupės: 1,5 val. vaikui 2,00 Eur, 1,5 val. suaugusiam 4,00 Eur. Užsiėmimų datą ir laiką derinti tel. ( 8-41) 58 34 22.

Kiekvieną pirmadienį ir trečiadienį
19 val. Kuršėnų kultūros centro choreografijos  salėje aerobikos užsiėmimai „Kangoo Jumps“. Abonemento kaina 35 Eur. Pirmas užsiėmimas nemokamai.

Užfiksavote įvykį? Buvote renginyje? Turite gražių nuotraukų su Kuršėnais? Rašykite mums el. paštu: kursenai@kursenai.lt ir mes tai paskelbsime!

Kopijuoti, platinti galima tik gavus raštišką ar žodinį Kūrybinės raiškos centro sutikimą.

Visos teisės saugomos. © 2012
Kūrybinės raiškos centras

Tapkite Kursenai.lt žurnalistu!

Turite naujienų?

Susisiekite su mumis!

Reklamuokitės mūsų portale

Ką aplankyti Kuršėnuose?

Ką veikti Kuršėnuose?

Ieškote naudingos informacijos?

Susipažinkite su komentavimo taisyklėmis

Valdytojas:

 

 

Portalas:

Mus galite rasti: