REKLAMA
Aktualijos Kultūra Sportas Sveikata Interviu Kuršėniškių nuomonė Kuršėnai spaudoje Pranešk apie įvykį

Nepersivalgykime per šventes

Bene kasmet istorija kartojasi – primename sau, kad švenčių esmė ne patiekiamo maisto kiekis ir būtinybė jį suvalgyti, pasižadame sau, kad prie stalo elgsimės sąmoningai, vaišinsimės saikingai, daugiau bendrausime. Tačiau vos atsisėdę prie stalo norim visko paragauti, nesinori pasirodyti nemandagiems arba nedėkingiems, o kažkuriuo momentu tiesiog numojame į visas susilaikymo nuo persivalgymo pastangas, neva vis tiek tai neišvengiama švenčių dalis ir „taip reikia“.

Kai kurie žmonės elgiasi dar drastiškiau, iki didžiųjų švenčių pasmerkdami save laikytis įvairių abejotinų dietų, kad tilptų į kokį puošnų rūbą arba padarytų įspūdį giminėms ar draugams savo išvaizda. Tačiau toks kelias pasmerktas nuo pat pradžių – prie vaišių stalo net vos porą dienų griežtos dietos besilaikęs žmogus neišvengiamai patiria alkio priepuolį, jam daug sunkiau saikingai valgyti, neretai maistas tampa pagrindiniu šventės objektu – lyg atlygiu už dietos laikymąsi.

Artėjant šventiniam laikotarpiui, kurio metu daugeliui žmonių kyla tam tikrų sunkumų, susijusių su maistu, siūlome keletą priminimų bei patarimų, kuriuos verta pradėti praktikuoti jau dabar ir nepamiršti jų po švenčių. Ugdant pozityvią mąstyseną, ypač susijusią su kebliu mitais bei klaidingais įsitikinimais apaugusiu požiūriu į maistą, svarbu tai daryti ne tik per šventes, bet praktikuoti nuolat, palaikant blaivų bei sąmoningą santykį su tuo, kas yra natūralu ir kasdieniška – maistu.

Nežiūrėkite į šventinius patiekalus kaip į kovą su savo valia

Svarbiausia – blaivus protas ir saiko jausmas. Džiaukitės galimybe susitikti su giminėmis, pažįstamais, draugais. Normalu, jei per šventes suvalgome šiek tiek daugiau nei įprastai, tačiau tai neturi būti persivalgymas, lydimas blogos fizinės savijautos. Todėl labai svarbu kasdien reguliariai maitintis, nesivaikyti dietų, „nelaisvinti“ vietos skrandyje šventiniam metui. Kai kuriems šventės apskritai tolygios minčiai – „ir vėl reikės prisivalgyti“. Tad svarbu blaiviai suvokti, kad valgymas – ne prievartinis dalykas, valgymas neapibrėžia jūsų gerumo ar blogumo, netampate blogesniu žmogumi, jeigu atsisakote maisto, kuris yra perteklinis, net jei šeimininkė išties stengėsi. Yra daugybė būdų parodyti savo meilę, rūpestį ir džiugesį dėl susitikimo, ir persivalgymas tikrai nėra vienas jų.

Neikite šventinių pietų tuščiu skrandžiu

Tai – ne tik svarbiausias mitybos specialistų patarimas, bet ir tas, kurį bene visi žino, tačiau jo nesilaiko. Eiti šventinių pietų ar vakarienės ilgai nevalgius – lyg pačiam sau spęsti spąstus. Akys tampa didesnės už pilvą, o visas maistas atrodo viliojantis. Be to, alkanas žmogus labiau linkęs valgyti maistą, sudėtyje turintį daugiau cukraus bei riebalų.

Beje, šis patarimas tinka ir einant į maisto prekių parduotuvę: neikite pirkti maisto tuščiu skrandžiu, kadangi dažniausiai tokiais atvejais nusiperkama daugiau maisto, nei ketinta, be to, turinčio mažesnę maistinę vertę.

Nepamirškite skysčių

Neretai alkį supainiojame su troškuliu. Nepamirškite skysčių, geriausiai vandens, ir per šventes. Tačiau mąstykite blaiviai – vyno gurkšnojimas sėdint prie stalo neįeina į rekomenduojamų skysčių sąrašą, be to, visi alkoholiniai gėrimai didina apetitą.

Neskubėkite

Sotumo jausmas pajuntamas praėjus maždaug dvidešimčiai minučių po valgymo. Jei nelukterime, kol pajusime sotumą, valgysime greitai, natūralu, kad suvalgysime daugiau, nei mums pakanka. Gyvename laikmečiu, kai viskas yra greita ir visi skuba, tad galbūt net nesusimąstome, kad ir valgome skubėdami. Vertėtų elgtis sąmoningiau, skonėtis maistu, gerai jį sukramtyti – pamatysime, kad ne tik patiriame daugiau malonumo, bet ir nepersivalgome.

Taip pat dažnai, kai maistas atrodo skanus, įsidedame į lėkštę daugiau, nei būtų pakankama sotumui. Pamirštame vieną svarbų dalyką – pirmųjų kąsnių malonumą. Ypač jei maisto ant stalo yra daug, vertėtų maistą ragauti – juk patys skaniausieji, daugiausia malonumo suteikia pirmieji kąsniai. Tad geriau įsidėkite įvairesnio maisto po nedaug – valgykite taip, kad jaustumėte tikrą malonumą, pajustumėte skonių įvairovę.

Neužvalgykite (ir neužgerkite) jausmų

Neretai nutinka taip, jog susitikimas prie šventinio stalo nėra džiugus įvykis visiems susirinkusiems. Jei esate tas žmogus, kuris jaučiasi nejaukiai, nedalyvauja pokalbyje arba stengiasi jo išvengti, nesislėpkite lėkštėje (ar taurėje). Jei šventinis susitikimas yra pasyvus – sėdima prie stalo ir bendraujama, atsiribojusiam, pokalbyje nedalyvaujančiam žmogui lengva persivalgyti ar padauginti alkoholio, nes tai tampa pagrindine veikla – valgyti ir gurkšnoti. Visų pirma apspręskite, ar jums būtina dalyvauti tokiame susiėjime, o jei to negalite išvengti, ieškokite veiklos – galbūt galite išeiti pažaisti su vaikais į kitą kambarį ar į lauką, pavartyti šeimos nuotraukų albumus, pasisiūlyti suplauti indus arba visgi paieškoti bent kokio pašnekovo.

Valgykite tokį maistą, nuo kurio gerai jaučiatės

Taip, tai skamba kaip visiška banalybė, tam tikra klišė, tačiau kalbama apie tokį maistą, kurį valgydami jaučiatės ne tik gerai paties valgymo metu, bet ir praėjus kelioms valandoms po valgymo. Žinoma, tai priklauso ir nuo maisto kiekio. Matyt, niekas nesijaučia žvaliai, prisivalgęs daugiau nei įprastai.
Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai primena Jums pagrindines sveikos mitybos taisykles!

Kad mityba būtų ne tik sveika, bet ir sveikati­nanti, būtina:

  1. Valgyti maistingą, įvairų, dažniau augalinės nei gyvulinės kilmės maistą.
  2. Kelis kartus per dieną valgyti grūdinių produk­tų ar bulvių.
  3. Kelis kartus per dieną valgyti įvairių, dažniau šviežių, vietinių daržovių ir vaisių (nors 400 g per dieną).
  4. Mažinti riebalų vartojimą: gyvulinius riebalus, kuriuose yra daug sočiųjų riebalų rūgščių, keisti augaliniais aliejais ir minkštaisiais margarinais, turinčiais nesočiųjų riebalų rūgščių.
  5. Riebią mėsą ir mėsos produktus keisti ankšti­nėmis daržovėmis, žuvimi, paukštiena ar liesa mėsa.
  6. Vartoti liesą pieną, liesus ir nesūrius pieno pro­duktus (rūgpienį, kefyrą, jogurtą, varškę, sūrį).
  7. Rinktis maisto produktus, turinčius mažai cu­kraus. Rečiau vartoti rafinuoto cukraus, saldžių­jų gėrimų, saldumynų.
  8. Valgyti nesūrų maistą. Druskos kiekis, įskaitant gaunamą su rūkytais, sūdytais, konservuotais produktais, duona, per parą neturi viršyti arba­tinio šaukštelio (5 g). Vartoti joduotą druską.
  9. Riboti alkoholio vartojimą.
  10. Valgyti reguliariai.
  11. Gerti pakankamai skysčių, ypač vandens.
  12. Kasdien aktyviai judėti.

LABAI SVARBU LAIKYTIS NE VIENOS AR KELIŲ TAISYKLIŲ, O ATSIŽVELGTI Į VISAS.

Klaidinga būtų sėdėti prie šventinio stalo ir žvelgti į maistą su nuostata, kad štai keli „geri“ valgiai, o kiti – „blogi“ arba jų „negalima“. Ragaukite tai, ką norite ragauti, mėgaukitės ir leiskite sau pajusti sotumo jausmą.

Pagal Bernardinai.lt informaciją paruošė Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro sveikatos stiprinimo specialistė Skaistė Grigytė

  • Siųsti draugui
  • Komentuoti

Siųsti draugui

Jūsų vardas (būtinas)

Jūsų el. paštas (būtinas)

Draugo vardas (būtinas)

Draugo el. paštas (būtinas)

Jūsų žinutė draugui

Saugos kodas:
captcha

Įveskite saugos kodą:

Komentuoti

Connect with Facebook

Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

REKLAMA

Kurtuvėnų festivalis

Parodos

Birželio mėnesį
13 – 17 val.
Kuršėnų kultūros centro kalendorių ekspozicijoje (Ventos g. 11A, Kuršėnai) veikia meno kalendorių ekspozicija. Muzikos, dailės, fotografijos, teatro ir literatūros kalendoriai. Ekspoziciją galite aplankyti kasdien (išskyrus savaitgalius) ir visų kultūros centre vyksiančių renginių metu. Dėl ekspozicijos lankymo prašome iš anksto susitarti telefonu (8-41) 50 80 52 arba el. paštu kursenukultura@gmail.com

Nuo birželio 22 d. iki rugsėjo 8 d.
10 val. – 15 val. (išskyrus savaitgalius)
Kuršėnų kultūros centro parodų salėje Vitos Žabarauskaitės tapybos darbų paroda „Seku seku pasaką“.

EDUKACINĖS VEIKLOS

Birželio mėnesį
8 – 17 val. pirmadieniais-penktadieniais Etninės kultūros ir tradicinių amatų centre, (Ventos g. 7A, Kuršėnai) keramikos (lipdymo, žiedimo), vilnos vėlimo edukaciniai užsiėmimai. Priimamos grupės: 1,5 val. vaikui 1,50 Eur, 1,5 val. suaugusiam 3,00 Eur. Užsiėmimų datą ir laiką derinti tel.( 8-41) 58 34 22.

Užfiksavote įvykį? Buvote renginyje? Turite gražių nuotraukų su Kuršėnais? Rašykite mums el. paštu: kursenai@kursenai.lt ir mes tai paskelbsime!

Kopijuoti, platinti galima tik gavus raštišką ar žodinį Kūrybinės raiškos centro sutikimą.

Visos teisės saugomos. © 2012
Kūrybinės raiškos centras

Tapkite Kursenai.lt žurnalistu!

Turite naujienų?

Susisiekite su mumis!

Reklamuokitės mūsų portale

Ką aplankyti Kuršėnuose?

Ką veikti Kuršėnuose?

Ieškote naudingos informacijos?

Susipažinkite su komentavimo taisyklėmis

Valdytojas:

 

 

Portalas:

Mus galite rasti:

  

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami, paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Plačiau

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close