REKLAMA
Aktualijos Kultūra Jaunimas Sportas Sveikata Interviu Kuršėniškių nuomonė Kuršėnai spaudoje Pranešk apie įvykį

Karšti orai didina dehidratacijos riziką

Vasarai įsibėgėjus, Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos specialistai nori priminti gyventojams apie skysčių vartojimo reikšmę sveikatai bei priminti pagrindinius dehidratacijos požymius, priežastis bei      prevencines priemones.

Organizmo dehidrataciją sukelia intensyvus ir greitas kūno skysčių praradimas. Didžiąją šių skysčių dalį sudaro paprastas vanduo. Dehidratacijos metu kūno ląstelės ir audiniai netenka daugiau vandens negu gauna geriant. Mūsų organizmas natūraliai kasdien praranda vandenį kvėpavimo metu (su iškvepiamu oru), su prakaitu, šlapinantis ir tuštinantis. Kartu su vandeniu prarandami nedideli druskų (natrio, kalio, kalcio, magnio ir kt.) kiekiai. Taigi, kai organizmas praranda per daug vandens (pavyzdžiui, gausiai prakaituojant per karščius), kūne sutrinka skysčių ir kartu elektrolitų pusiausvyra. Ypač sunki dehidratacija gali baigtis ir mirtimi.

YRA NEMAŽAI ĮVAIRIŲ PRIEŽASČIŲ, KURIOS SUKELIA DEHIDRATACIJĄ:

  • aukšta organizmo temperatūra sergant (ilgai trunkantis karščiavimas);
  • aukšta aplinkos oro temperatūra (daugiau nei +25–28 °C);
  • neefektyvi organizmo apsauga nuo aukštos aplinkos temperatūros (pavyzdžiui, netinkama apranga, dėvima speciali darbui skirta apranga ar uniforma, ilgai naudojamas respiratorius ar dujokaukė ir pan.);
  • ilgai trunkantis fizinis krūvis (vidutinio ar didelio intensyvumo);
  • daugkartinis vėmimas ar viduriavimas;
  • itin padidėję ir padažnėjęs šlapinimasis dėl inkstų bei šlapimo takų infekcijų;
  • kai kurios lėtinės neinfekcinės ligos: cukrinis diabetas, širdies ligos, inkstų ligos ir kt.;
  • kai kurių medikamentų (ypač stiprių diuretikų) vartojimas;
  • gėrimų su dideliu kofeino kiekiu vartojimas (kofeinas, kaip ir alkoholis, suintensyvina skysčių šalinimą per inkstus);
  • žmogaus nesugebėjimas savarankiškai atsigerti (pavyzdžiui, kai ligonis yra sunkios būklės).

YRA KELETAS GERAI JUNTAMŲ IR PASTEBIMŲ SIMPTOMŲ, KURIE ĮSPĖJA APIE PRASIDĖJUSIĄ ORGANIZMO DEHIDRATACIJĄ. ŠIŲ SIMPTOMŲ INTENSYVUMAS SVYRUOJA NUO LENGVŲ IKI SUNKIŲ, BE TO, KELI SIMPTOMAI GALI PASIREIKŠTI VIENU METU:

  • išreikštas, ilgai trunkantis troškulys;
  • išdžiūvusi burna ir pabrinkęs, sausas liežuvis;
  • bendras silpnumas;
  • galvos svaigimas;
  • širdies virpėjimas, drebėjimas ar „permušimai“ (ekstrasistolija) ir pan.;
  • vangumas, sumišimas, sąmonės pritemimas;
  • apalpimas;
  • ženkliai sumažėjęs ar visai dingęs prakaitavimas;
  • ženkliai sumažėjęs šlapimo kiekis. Dehidrataciją galima nustatyti pagal šlapimo spalvą ir kiekį. Jei šlapimas yra koncentruotas, jo mažai ir jis tamsiai geltonos ar net rusvos spalvos, organizmui itin trūksta skysčių.

BENDRIEJI PATARIMAI, KAIP IŠVENGTI ORGANIZMO DEHIDRATACIJOS DĖL PRAKAITAVIMO ESANT KARŠTAM ORUI IR APSISAUGOTI NUO GALIMO PERKAITIMO:

  • Vasarą, ypač didelių karščių metu, tinkamai susiplanuokite savo veiklą ir visada su savimi pasiimkite vandens.
  • Sportuodami, aktyviai atostogaudami ar dirbdami fizinį darbą lauke (kai nėra galimybės efektyviai aušinti kaistančio kūno), išgerkite daug daugiau skysčių nei paprastai. Pavyzdžiui, jeigu paprastai per dieną išgeriate 3–5 stiklines skysčių, tai karščių metu išgerkite ne mažiau kaip 8–10 stiklinių.
  • Klausykitės orų prognozių ir sinoptikų perspėjimų apie didelio karščio dienas ir, jeigu yra tokia galimybė, kitaip suplanuokite savo darbus lauke ar juos atidėkite. Venkite intensyvaus fizinio darbo ar ilgai trunkančių pratimų didelio karščio (apie +30 °C ir daugiau) dienomis, nes, be dehidratacijos, galima gauti šilumos ar saulės smūgį.
  • Kai labai karšta, venkite alkoholio, kadangi alkoholis padidina vandens pasišalinimą iš organizmo. Be to, alkoholis susilpnina gebėjimą pajusti ankstyvus dehidratacijos ar organizmo perkaitimo simptomus.
  • Karščių metu namuose bei darbe naudokitės ventiliatoriais ir kondicionieriais.
  • Dėvėkite laisvus, šviesius drabužius iš natūralių audinių. Nešiokite šviesų galvos apdangalą.
  • Būdami lauke stenkitės laikytis šešėlyje ir vėjo prapučiamoje vietoje.
  • Kai yra nepakeliamai karšta, ant galvos ir pečių užsidėkite sudrėkintą vėsiu vandeniu rankšluostį, skarą, marškinėlius ar kitą drabužį. Taip efektyviai aušinamas visas kūnas.
  • Jei yra galimybė, apsipurkškite drungnu vandeniu, kad atvėsintumėte odos paviršių. Norint greičiau atvėsinti perkaitusį kūną gerai tinka vėsus dušas.
  • Bandydami atsivėsinti venkite tiesiai ant odos dėti ledus iš šaldymo kameros ar vėsintis vandeniu su ledu. Perdėm atšaldžius atskiras kūno sritis, priverstinai susitraukia odos kapiliarai ir organizmas šilumos praranda mažiau, o ne daugiau. Naudodami ledą galite sukelti vadinamąsias „peršalimo“ ligas ar vietinį raumenų uždegimą.

NĖRA JOKIŲ YPATINGŲ AR SPECIALIŲ DEHIDRATACIJOS PREVENCIJOS PRIEMONIŲ. VISA PREVENCIJOS ESMĖ – REIKŠMINGAI PADIDINTI SKYSČIŲ SUVARTOJIMĄ, SIEKIANT PALAIKYTI TINKAMĄ ORGANIZMO SKYSČIŲ PUSIAUSVYRĄ. PAPRASTI PRAKTINIAI PATARIMAI BŪTŲ ŠIE:

  • Nuolat nedideliais gurkšniais gerkite skysčius.
  • Esant dideliam karščiui geriau, kad skysčiai būtų vėsūs, bet ne „lediniai“, mat nemažai žmonių gana lengvai suserga dėl didelio temperatūrų skirtumo.
  • Geriausiai tinka mineralinis vanduo (be angliarūgštės) arba kiti skysčiai, kuriuose yra bent šiek tiek ištirpusių druskų (elektrolitų).
  • Gerti tinka ir specialūs sportiniai izotoniniai gėrimai, parduodami jau paruošti vartojimui ar tirpių miltelių pavidalu – juos reikia ištirpinti geriamajame vandenyje.
  • Galima vėsintis ir atkurti skysčių pusiausvyrą šaltais ledais, ypač pagamintais iš vaisių sulčių, kuriose nedaug cukraus, arba gurkšnoti per šiaudelį namuose pasidarytų (pavyzdžiui, iš praskiestų sulčių) įvairiausių šaltų kokteilių.
  • Valgykite daugiau vandens bei mineralų turinčių vaisių ir daržovių, šaltų sriubų.

Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai nori priminti ir pabrėžti, kad esant karščiams, svarbiausia pasirūpinti silpnesnės sveikatos asmenimis, senyvo amžiaus žmonėmis, kūdikiais ir mažais vaikais. Užtikrinti, kad gautų pakankamai skysčių, kadangi jie patys gali būti nepajėgūs to padaryti.

DALINAMĖS VASAROS PUIKIU GĖRIMŲ MENIU! KASDIEN KITAS SKONIS! IŠBANDYKITE!

 

Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti sveikatos stiprinimą, Skaistė Grigytė

  • Siųsti draugui
  • Komentuoti

Siųsti draugui

Jūsų vardas (būtinas)

Jūsų el. paštas (būtinas)

Draugo vardas (būtinas)

Draugo el. paštas (būtinas)

Jūsų žinutė draugui

Saugos kodas:
captcha

Įveskite saugos kodą:

Komentuoti

Connect with Facebook

Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

REKLAMA

Parodos

Birželio mėn.
Pirmadienį – penktadienį nuo 10 iki 17 val.  
Kuršėnų kultūros centro kalendorių ekspozicija (Ventos g. 11A, Kuršėnai) kalendorių ekspozicija „Senieji kalendoriai“. Ekspoziciją galite aplankyti kasdien (išskyrus savaitgalius) ir visų kultūros centre vyksiančių renginių metu. Dėl ekspozicijos lankymo grupėms su nemokamu gidu prašome iš anksto susitarti telefonu (8-41) 50 80 52 arba el. paštu kursenukultura@gmail.com

Iki birželio 16 d.
Pirmadieniais-penktadieniais
9 – 19 val.
Kuršėnų kultūros centro parodų salėje (Ventos g. 11A, Kuršėnai) Nijolės Sitonytės, Gitanos Evseičikaitės ir Simonos Bagdonaitės – Gubinienės paroda „Meno teorija / tekstilė“.

Birželio 19 d.
18 val.
Kuršėnų kultūros centro parodų salėje (Ventos g. 11A, Kuršėnai) Gasienės grafikos darbų parodos „Atradimai“ atidarymas. Paroda veiks iki liepos 26 d. Pirmadieniais – šeštadieniais 10 – 19 val.

EDUKACINĖ VEIKLA

Birželio mėnesį
8 – 17 val. Pirmadieniais-penktadieniais Etninės kultūros ir tradicinių amatų centre, (Ventos g. 7A, Kuršėnai) keramikos (lipdymo, žiedimo, dekoravimo), sausos vilnos vėlimo, kiaušinių marginimo vašku, juostų pynimo, kalėdinių žaislų varstymo iš šiaudų edukaciniai užsiėmimai. Priimamos grupės: 1,5 val. vaikui 2,00 Eur, 1,5 val. suaugusiam 4,00 Eur. Užsiėmimų datą ir laiką derinti tel. ( 8-41) 58 34 22.

Kiekvieną pirmadienį ir trečiadienį
19 val. Kuršėnų kultūros centro choreografijos  salėje aerobikos užsiėmimai „Kangoo Jumps“. Abonemento kaina 35 Eur. Pirmas užsiėmimas nemokamai.

Užfiksavote įvykį? Buvote renginyje? Turite gražių nuotraukų su Kuršėnais? Rašykite mums el. paštu: kursenai@kursenai.lt ir mes tai paskelbsime!

Kopijuoti, platinti galima tik gavus raštišką ar žodinį Kūrybinės raiškos centro sutikimą.

Visos teisės saugomos. © 2012
Kūrybinės raiškos centras

Tapkite Kursenai.lt žurnalistu!

Turite naujienų?

Susisiekite su mumis!

Reklamuokitės mūsų portale

Ką aplankyti Kuršėnuose?

Ką veikti Kuršėnuose?

Ieškote naudingos informacijos?

Susipažinkite su komentavimo taisyklėmis

Valdytojas:

 

 

Portalas:

Mus galite rasti: