REKLAMA
Aktualijos Kultūra Jaunimas Sportas Sveikata Interviu Kuršėniškių nuomonė Kuršėnai spaudoje Pranešk apie įvykį

Tarptautinė Alzheimerio ligos diena

Vienas ryškiausių mūsų laikų fenomenų yra pagyvenusių žmonių skaičiaus didėjimas ir populiacijos senėjimas. Senatvei būdinga daug stresą sukeliančių faktorių, kurie gali pabloginti psichikos sveikatą, pvz., mažėjantis funkcinis pajėgumas ir socialinė izoliacija. Taip pat įgimti ar paveldėti žmogaus sveikatos sutrikimai, kurie pasireiškia vyresniame amžiuje. Ilgėjant žmonių gyvenimo trukmei, tampa aktualūs, dažnai pastebimi senatviniai psichikos sutrikimai, tarp jų demencija – senatvinė silpnaprotystė. Ji sutrikdo sergančiųjų pažintines funkcijas, kasdienę veiklą, savarankišką funkcionavimą, atmintį. Apie 50-70% atvejų demencija išsivysto dėl Alzheimerio ligos.

Rugsėjo 21-oji – Tarptautinė Alzheimerio ligos diena. Šią dieną Lietuvos Alzheimerio ligos asociacija stengiasi padėti neturtingiems šia liga sergantiems žmonėms bei atkreipti visuomenės dėmesį į pirminius ligos požymius.  

Alzheimerio liga dažniausiai serga pagyvenę 65–70 metų amžiaus žmonės, tačiau kartais susergama ir 40-ies. Sergant šia liga silpnėja žmogaus atmintis, žmogus tampa išsiblaškęs, galiausiai nebesugeba skaityti, rašyti, nebesiorientuoja aplinkoje. Sergantysis pradeda nuolat ką nors užmiršti, nebeatpažįsta artimų žmonių. Taigi kenčia ne tik jis, bet ir artimieji. Kartais būna sunku nustatyti Alzheimerio ligą tik dėl to, kad sergantieji šia liga retai kreipiasi į gydytojus dėl silpnėjančios atminties. Tą dažniausiai gali pastebėti artimieji.

Alzheimerio ligos simptomai

Prastėja atmintis, sunku rasti tinkamus žodžius, nesugebama rasti kasdienių daiktų, nuotaikų kaita. Alzheimerio ligai progresuojant, žmogus gali pamiršti vardus, tampa sunku suprasti, ką jis nori pasakyti, susipainioja tvarkant pinigus, vairuojant automobilį, atsiranda asmenybės pokyčiai, nuotaikos svyravimai, gali apsiverkti be aiškios priežasties, arba būna įsitikinęs, kad kažkas bando jam pakenkti; žmogus gali keltis vidury nakties, išeiti iš namų ir pasiklysti, visiškai netinkamai elgtis viešai.

Riziką didinantys veiksniai

Rizikos veiksnių įtaka ligų atsiradimui įrodyta seniai. Rizikos veiksnys – tai neigiamas asmeninis ir aplinkos poveikis, paskatinantis išsivystymą ir sukeliantis ligą. Rizikos veiksniai būna modifikuojami, kuriuos galima valdyti: nesaikingas alkoholio vartojimas, galvos traumos, širdies ligos, aukštas kraujo spaudimas, cukrinis diabetas, rūkymas, antsvoris, mažas fizinis aktyvumas, stresas ir depresija ir nemodifikuojami rizikos veiksniai, kurių negalima pakeisti: amžius, paveldimumas.

Prevencinės priemonės

Deja, prevencinio gydymo nėra, tačiau svarbus sveikas gyvenimo būdas. Žmonės, kurie rūpinasi savo sveikata, yra fiziškai aktyvūs ir sveikai maitinasi turi mažesnę riziką susirgti demencija. Skaitymas, mėgstamas užsiėmimas, hobis, žaidimas šachmatais, kryžiažodžių, galvosūkių sprendimas taip pat padeda sumažinti demencijos riziką.

MAISTO PRODUKTAI, KURIE NAUDINGI PROTINEI VEIKLAI:
– Žuvis, jūros gėrybės, jas reikėtų valgyti mažiausiai tris kartus per savaitę. Žuvis vertinga, nes joje yra 15-26 proc. baltymų, sudarytų iš 20 aminorūgščių, kurios labai svarbios smegenų ląstelių veiklai.
– Riešutai, ypač graikiniai, tai vitamino E šaltinis (šis vitaminas atitolina ląstelių senėjimą), žemės riešutai – juose gausu magnio, o jo reikia nerviniams impulsams perduoti.
– Labai tinka bananai, juose taip pat gausu magnio bei vitamino B6.
– Labai vertingos datulės, jose gausu kalio, fosforo, magnio.

– Raudonos spalvos daržovės: saldžiosios paprikos, morkos, pomidorai bei ankštinės daržovės.
– Mėlynės, braškės, žemuogės, juodieji serbentai – tai vitamino C ir mineralinių medžiagų šaltinis, stiprinantis smegenų ląstelių sieneles.
– Rudieji ryžiai, taip pat avižos, grikiai, manų kruopos, nes jose daug vitamino B.
– Pieno produktai, neriebi varškė, joje yra lengvai pasisavinamų baltymų, būtinų nervinėms ląstelėms, lecitino, kalcio, vitamino B2.
– Mėsoje gausu geležies, baltymų, vitamino B12.
– Prieskoniai: cinamonas, imbieras, ciberžolė.

 

 

KELETAS PATARIMŲ, KAIP LAVINTI ATMINTĮ

  1. Žinių “kalimas” – pabandykite minutėlę susikaupti ir suprasti, ką mokotės, – įsiminti bus daug lengviau. Iškelkite sau klausimus, susijusius su tekstu, raskite į juos atsakymus – pajusite malonumą mokydamasis ir net nepastebėsite, kad viską įsiminėte.
  2. Daug lengviau įsiminti tai, kas prasminga. Žodžius įsiminti daug paprasčiau nei netvarkingai išrikiuotų raidžių eilę, sakinius – lengviau nei padrikus žodžius, o įsiminti mintis – lengviausia. Jeigu kas nors įdomu, tai įsimename be jokių pastangų, tarsi savaime. Todėl pirmiausiai, jeigu ketinate ko nors mokytis, pagalvokite, ar šito jums tikrai reikia.
  3. Jeigu norite gerai įsiminti tai, ką skaitote, atpasakokite tekstą (garsiai ar mintyse) – tai daug efektyviau, negu jį dešimt kartų perskaityti iš naujo.
  4. Įsiminti labai sunku, jeigu: skubate, nerimaujate, išgyvenate stresą, esate išsiblaškęs, pavargęs, jus veikia stiprios emocijos, vaistai, liga ir t.t.
  5. Tyla ir ramybė – ištikimiausios atminties pagalbininkės.
  6. Darbas šauniausiai bus atliktas tuomet, kai nuotaika bus gera, o protas – pailsėjęs.
  7. Iš pradžių mokykitės lengvesnių dalykų.
  8. Jei įtemptai dirbote 40-50 minučių, 10-15 minučių pailsėkite.
  9. Atminį ir darbo efektyvumą pagerina gyvenimas pagal patarlę: “Ką gali padaryti tuoj, niekad nesakyk – rytoj”.
  10. Abėcėlę lengviau pasakyti įprasta tvarka negu atvirkščiai, todėl ir eilėraščius lengviau mokytis negu padriką tekstą. O jeigu nuobodaus teksto, kurį reikia įsiminti, niekas nesueiliavo, tai galite padaryti pats.
  11. Kuo stipresnis pirmas įspūdis, tuo geriau prisimename. Todėl kiek galėdami stiprinkite pirmąjį įspūdį: matykite, girdėkite, lieskite, jauskite, užuoskite ir, jei galite, paragaukite, o be to, dar logiškai įvertinkite informaciją.
  12. Jeigu norite ką nors įsiminti ilgam, reikia pasikartoti. Pasikartoti išmoktą tekstą reikėtų tris kartus: po 15-20 min., antrą kartą po 8-9 val., o trečią kartą po 24 val. Labai naudinga pasikartoti 15-20 min. prieš miegą ir anksti ryte, kai esate pailsėjęs.
  13. Vieni geriau įsimena, jei perrašo tekstą, kiti – jį išgirdę, treti – pamatę, o dar kiti – klausydamiesi tylios muzikos. O jūs? Nedvejodamas pasinaudokite tuo metodu, kuris jums labiausiai padeda.
  14. Jeigu per tris minutes neatsimenate to, ko reikia, ilgiau kankintis neverta – žvilgtelkite į tekstą.
  15. Norint gerai įsiminti taip pat reikalingas tinkamas informacijos kiekis: nei per daug, nei per mažai. Kiek? Žinoma, kiekvienam skirtingai.
  16. Panaudokite savo ir artimųjų gimimo datas prisimindami skaičius, daiktų savybes prisimindami jų pavadinimus – sukurkite asociacijas. Jeigu norite geriau įsiminti naujo pažįstamo veidą, galite jį palyginti su kokiu nors simpatišku žvėreliu ar netgi vaisiu (pvz., kriauše). Tai visiškai nekaltas pokštas, padedantis išlaikyti mintyse daugybę nuostabių dalykų.

Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą, Skaistė Grigytė

  • Siųsti draugui
  • Komentuoti

Siųsti draugui

Jūsų vardas (būtinas)

Jūsų el. paštas (būtinas)

Draugo vardas (būtinas)

Draugo el. paštas (būtinas)

Jūsų žinutė draugui

Saugos kodas:
captcha

Įveskite saugos kodą:

Komentuoti

Connect with Facebook

Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

REKLAMA

Parodos

Kovo mėn.
Pirmadienį – penktadienį nuo 10 val. iki 17 val. Kuršėnų kultūros centro kalendorių ekspozicija (Ventos g. 11A, Kuršėnai)  „Senieji kalendoriai“. Ekspoziciją galite aplankyti kasdien (išskyrus savaitgalius) ir visų kultūros centre vyksiančių renginių metu. Dėl ekspozicijos lankymo grupėms su nemokamu gidu prašome iš anksto susitarti telefonu (8-41) 50 80 52 arba el. paštu kursenukultura@gmail.com

Iki kovo 5 d.
Pirmadienį -penktadienį 8 val. -17 val. Kuršėnų kultūros centro parodų salėje (Ventos g. 11A, Kuršėnai) Šiaulių rajono tautodailininkų darbų parodos atidarymas.

Kovo 11 d.
12 val. Kuršėnų kultūros centro parodų salėje (Ventos g. 11A, Kuršėnai) Kuršėnų meno mokyklos dailės skyriaus auklėtinių kūrybos darbų parodos atidarymas.

EDUKACINĖ VEIKLA

Kovo mėnesį
8 – 17 val. Pirmadieniai – penktadieniais Etninės kultūros ir tradicinių amatų centre Keramikos (lipdymo, žiedimo, dekoravimo), sausos vilnos vėlimo, kiaušinių marginimo vašku, juostų pynimo, kalėdinių žaislų varstymo iš šiaudų edukaciniai užsiėmimai. Priimamos grupės: 1,5 val. vaikui 2,00 Eur, 1,5 val. suaugusiam 4,00 Eur. Užsiėmimų datą ir laiką derinti tel. ( 8-41) 58 34 22.

Kiekvieną pirmadienį ir trečiadienį
19 val. Kuršėnų kultūros centro choreografijos  salėje aerobikos užsiėmimai „Kangoo Jumps“. Abonemento kaina 35 Eur. Pirmas užsiėmimas nemokamai.

Užfiksavote įvykį? Buvote renginyje? Turite gražių nuotraukų su Kuršėnais? Rašykite mums el. paštu: kursenai@kursenai.lt ir mes tai paskelbsime!

Kopijuoti, platinti galima tik gavus raštišką ar žodinį Kūrybinės raiškos centro sutikimą.

Visos teisės saugomos. © 2012
Kūrybinės raiškos centras

Tapkite Kursenai.lt žurnalistu!

Turite naujienų?

Susisiekite su mumis!

Reklamuokitės mūsų portale

Ką aplankyti Kuršėnuose?

Ką veikti Kuršėnuose?

Ieškote naudingos informacijos?

Susipažinkite su komentavimo taisyklėmis

Valdytojas:

 

 

Portalas:

Mus galite rasti: