REKLAMA
Aktualijos Kultūra Jaunimas Sportas Sveikata Interviu Kuršėniškių nuomonė Kuršėnai spaudoje Pranešk apie įvykį

Patarimai, kaip maitintis vasarą

Visi žinome, kad karštis – itin didelis  išbandymas mūsų organizmui. Didelis karštis gali tapti priežastimi atsirandančiam dirglumui, koncentracijos ir miego stokai ir, žinoma, bendram organizmo išsekimui. Šie nepageidaujami, dėl karščio atsirandantys simptomai pasireiškia ne tik todėl, kad karštomis dienomis gausiai prakaituojame ir organizmui ima trūkti skysčių, bet ir dėl to, kad su prakaitu netenkame dalies mineralinių medžiagų – kalio, magnio ir kita. Visuomenės sveikatos specialistai informuoja, kad karštomis vasaros dienomis reikia gerti ne tik daug skysčių, bet ir vartoti maisto produktus, kurie turėtų daug vitaminų ir mineralų.

Vasarą mitybos ypatumai šiek tiek skiriasi nuo įprastinės mitybos, nors bendrosios sveikos mitybos rekomendacijos išlieka tos pačios ištisus metus. Vasara – palankus metas maitintis dar sveikiau. Esant aukštesnei aplinkos temperatūrai, natūraliai žmogus suvartoja mažesnį maisto kiekį, renkasi liesesnius maisto produktus, valgo daugiau šviežių vaisių, daržovių, uogų, geria daugiau skysčių, vandens. Taigi mityba tampa dar artimesnė sveikos mitybos rekomendacijoms. Tai būtų beveik idealus maitinimosi variantas, tačiau, deja, nemažai žmonių vasarą savo mitybą labai „sudarko“. Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos specialistai yra įpareigoti informuoti visuomenę apie mitybą, padėsiančią lengviau prisitaikyti prie vasaros karščių.

Vasarą būtina vadovautis šiomis sveikos mitybos taisyklėmis:

  • Valgyti maistingą, įvairų, dažniau augalinį nei gyvulinės kilmės maistą.
  • Kelis kartus per dieną valgyti grūdinių produktų (rupios duonos, košių ir pan.).
  • Kelis kartus per dieną valgyti įvairių (dažniau šviežių) daržovių ir vaisių (nors 400 g per dieną).
  • Mažinti riebalų vartojimą. Gyvulinius riebalus, kuriuose yra daug sočiųjų riebalų rūgščių, keisti augaliniais aliejais.
  • Riebią mėsą ir mėsos produktus pakeisti ankštinėmis daržovėmis, žuvimi, paukštiena ar liesa mėsa.
  • Vartoti liesą pieną ir liesus pieno produktus (rūgpienį, kefyrą, jogurtą, varškę, sūrį).
  • Rinktis maisto produktus, turinčius mažai cukraus. Rečiau vartoti saldžius gėrimus, saldumynus.
  • Valgyti nesūrų maistą. Bendras druskos kiekis maiste, įskaitant gaunamą su rūkytais, sūdytais, konservuotais produktais, duona, neturi būti didesnis kaip vienas arbatinis šaukštelis (apie 5 g) per dieną. Vartoti juoduotąją druską.
  • Riboti alkoholio vartojimą. Vasarą suaktyvėja piktnaudžiavimas lengvais alkoholiniais gėrimais. Jų jokiu būdu negalima priskirti prie sveikatai palankaus skysčių vartojimo.
  • Skatinti išimtinį žindymą iki 6 mėn. ir žindymą iki 2 m. ir ilgiau, užtikrinant tinkamą ir saugų papildomą kūdikių ir mažų vaikų maitinimą.
  • Valgyti reguliariai.
  • Gerti pakankamai skysčių, ypač vandens. Žmonės geria per mažai geriamojo vandens. Šiltą vasaros dieną reikia išgerti 2,5–3 litrus skysčių, geriausia mineralizuoto ar silpnos mineralizacijos natūralaus mineralinio vandens, pasimėgauti nestipria arbatžolių arbata. Esant didelei kaitrai, mineralinio vandens reikėtų išgerti dar daugiau.

Karštą vasaros dieną reikėtų vengti:

  • Sotaus kaloringo maisto (lašinių, riebios mėsos, keptų mėsos gaminių, riebaluose keptų produktų);
  • Sūrių produktų;
  • Persivalgymo, didelių porcijų;
  • Gėrimų su dirbtiniais saldikliais ir sintetiniais dažikliais, alkoholio, stiprios kavos;
  • Greitai gendančių maisto produktų.

Taip pat primename, kad dėl nesaugaus maisto vartojimo karštomis vasaros dienomis kasmet padaugėja bakterinių žarnyno infekcijų. Vasarą registruojama daugiau nei pusė visų metų žarnyno infekcijų atvejų. Per maistą plintančias žarnyno infekcines ligas sukelia maiste esantys mikroorganizmai. Prisidauginę iki reikiamos koncentracijos jie gali sukelti ligą ir tapti pavojingais mūsų sveikatai, taigi, kuo ilgiau netinkamai laikome maistą, tuo didesnė tikimybė apsinuodyti.

Pagrindinė žarnyno užkrečiamųjų ligų profilaktikos priemonė yra švarios rankos ir švari aplinka!

Kaip išvengti apsinuodijimo maistu? 

  • Svarbiausia – švara.
  • Rankas plaukite šiltu muiluotu vandeniu.
  • Prieš gamindami patiekalus iš žalios mėsos, paukštienos, kiaušinių ir baigę juos gaminti, nuplaukite rankas, stalus, indus, įrankius.
  • Pagaminto maisto niekada nedėkite į indus, kuriuose laikėte žalius maisto produktus. Jeigu neturite pakankamai indų, prieš dėdami kruopščiai išplaukite.
  • Kruopščiai nuplaukite peilius ir kitus virtuvės įrankius.
  • Dažnai skalbkite virtuvines pašluostes ir plaušines.
  • Greitai gendančius produktus (pieną, majonezą, pyragaičius su kremu) laikykite šaldytuve, o jei vykstate į gamtą – šaltkrepšyje.
  • Stipriai sušaldytus produktus atšildykite šaldytuve, o ne kambario temperatūroje.
  • Stenkitės kuo greičiau suvalgyti ką tik pagamintą maistą, o jo likučius laikykite šaldytuve.
  • Nevalgykite žalių kiaušinių, nepakankamai termiškai paruoštos mėsos arba paukštienos.
  • Nevalgykite namie pagamintų konservų, kurių dangteliai išpūsti arba pažeisti.
  • Viešėdami svečiose šalyse, gerkite ir valgykite tik kokybišką vandenį bei maistą.
  • Nepatartina pirkti maisto, kurio trumpas vartojimo terminas.
  • Nepirkti maisto iš prekeivių, kur neužtikrintos tinkamos maisto laikymo sąlygos.
  • Iškylautojams patariama vengti imti į kelionę greitai gendančių maisto produktų (karšto rūkymo mėsos, žuvies, dešros, pieno produktų, kreminių gaminių ir kt.) ypač jei nėra galimybės juos transportuoti ir laikyti termoizoliacinėse dėžėse, šaldytuve.
  • Gėrimus laikyti sandariuose induose. Maistui vartoti tik švarų geriamąjį vandenį.

Kiek ir kaip galima laikyti maisto produktus?

  • Šviežią, atšaldytą paukštieną ir triušieną reikia laikyti 4 °C temperatūroje;
  • Kitų gyvūnų mėsą patartina laikyti 7 °C temperatūroje;
  • Pasterizuoto pieno laikymo ir gabenimo temperatūra turi būti ne aukštesnė kaip 6°C;
  • Kiaušinių gaminių laikymo ir gabenimo temperatūra turi būti ne aukštesnė kaip 4°C;
  • Šviežią žuvį reikia laikyti šaldytuve 4-5 °C temperatūroje. Esant 10 °C temperatūrai laikyti galima ne ilgiau kaip 4 val., 10-15 °C temperatūroje ne ilgiau kaip 2 val. Norint žuvis laikyti ilgesnį laiką, jos turi būti atšaldomos iki 0 °C;
  • Pirkti kulinarijos gaminiai turi būti suvalgyti ne vėliau kaip per 48 val.;
  • Namuose pagamintus patiekalus šaldytuve galima laikyti ne ilgiau 72 val.

Kodėl ir kada reikia plauti rankas?

  • Plaunant rankas su muilu nuo jų pašalinami beveik visi mikroorganizmai, todėl sumažėja rizika užsikrėsti ir susirgti užkrečiamąja liga;
  • Nuo švarių rankų neplis užkrečiamųjų ligų sukėlėjai;
  • VISADA rankas reikia plauti:
    • pasinaudojus tualetu,
    • prieš valgį,
    • prieš tvarkant maistą;
  • Rankas reikia muiluoti ne trumpiau kaip 20 sek.
  • Nesant galimybei nusiplauti rankų (pvz. kelionėse) rankų higienai galima naudoti drėgnas servetėles.

Taigi ir vasarą svarbu laikytis pagrindinių sveikos mitybos rekomendacijų – valgyti įvairų maistą bent tris kartus per dieną, gerti pakankamai skysčių – geriamojo vandens, mineralizuoto ar silpnos mineralizacijos natūralaus mineralinio vandens. Tarp pagrindinių valgymų – pusryčių, pietų ir vakarienės – užkandžiauti vaisiais ir daržovėmis. Maistas turi būti lengvas, neriebus, reikėtų vengti saldumynų. Vakarienei tinkami rauginto pieno produktai – kefyras, rūgpienis.

Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai primena, kad vasarą svarbu ne tik sveikai maitintis, bet ir pasirūpinti, kad vartojami maisto produktai būtų saugūs. Šiltuoju metu laiku padaugėja susirgimų per maistą plintančiomis infekcijomis. Svarbu neužmiršti tinkamų maisto produktų laikymo sąlygų (juk dauguma maisto produktų turi būti laikomi šaldytuve), termiškai apdorojamus mėsos produktus valgyti tik įsitikinus, kad mėsa gerai iškepusi bei laikytis higienos taisyklių.

Tad būkite sveiki ir pasirūpinkite ne tik savimi, bet ir aplinkiniais!

Remiantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos, Vilniaus universiteto, Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro bei Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto informacija parengė Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialistai, vykdantys visuomenės sveikatos stiprinimą

  • Siųsti draugui
  • Komentuoti

Siųsti draugui

Jūsų vardas (būtinas)

Jūsų el. paštas (būtinas)

Draugo vardas (būtinas)

Draugo el. paštas (būtinas)

Jūsų žinutė draugui

Saugos kodas:
captcha

Įveskite saugos kodą:

Komentuoti

Connect with Facebook

Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

REKLAMA

Parodos

Rugsėjo mėn.
Pirmadienį – penktadienį nuo 10 val. iki 17 val.  Kuršėnų kultūros centro kalendorių ekspozicija (Ventos g. 11A, Kuršėnai) Kalendorių ekspozicija „Senieji kalendoriai“. Ekspoziciją galite aplankyti kasdien (išskyrus savaitgalius) ir visų kultūros centre vyksiančių renginių metu. Dėl ekspozicijos lankymo grupėms su nemokamu gidu prašome iš anksto susitarti telefonu (8-41) 50 80 52 arba el. paštu kursenukultura@gmail.com

Rugsėjo mėn.
Filialo darbo valandomis. Kairių filiale Kairių neįgaliųjų bendruomenės draugijos kūrybinių darbų paroda.

Rugsėjo 5 d. – rugsėjo 25 d.
14 val. Etninės kultūros ir tradicinių amatų centre ( Ventos g. 7A, Kuršėnai ) VšĮ „Dienos centro sutrikusio intelekto asmenims“ darbų parodos atidarymas.
Pirmadieniais – Penktadieniais nuo 8 val. – 18 val. Etninės kultūros ir tradicinių amatų centre ( Ventos g. 7A, Kuršėnai ) „Dienos centro sutrikusio intelekto asmenims“ darbų paroda.
Šeštadieniais nuo 10 val. – 15 val. Etninės kultūros ir tradicinių amatų centre ( Ventos g. 7A, Kuršėnai ) „Dienos centro sutrikusio intelekto asmenims“ darbų paroda.

EDUKACINĖ VEIKLA

Rugsėjo mėnesį
8 val. – 18 val. Pirmadieniais-penktadieniais Etninės kultūros ir tradicinių amatų centre, (Ventos g. 7A, Kuršėnai) keramikos (lipdymo, žiedimo, dekoravimo), sausos vilnos vėlimo, kiaušinių marginimo vašku, juostų pynimo, kalėdinių žaislų varstymo iš šiaudų edukaciniai užsiėmimai. Priimamos grupės: 1,5 val. vaikui 2,00 Eur, 1,5 val. suaugusiam 4,00 Eur. Užsiėmimų datą ir laiką derinti tel. ( 8-41) 58 34 22.

Kiekvieną pirmadienį ir trečiadienį
19 val. Kuršėnų kultūros centro choreografijos  salė (Ventos g. 11A, Kuršėnai) aerobikos užsiėmimai „Kangoo Jumps“. Abonemento kaina 35 Eur. Pirmas užsiėmimas nemokamai. Patalpas nuomoja instruktorė Kristina tel. 86 82 52244.

Užfiksavote įvykį? Buvote renginyje? Turite gražių nuotraukų su Kuršėnais? Rašykite mums el. paštu: kursenai@kursenai.lt ir mes tai paskelbsime!

Kopijuoti, platinti galima tik gavus raštišką ar žodinį Kūrybinės raiškos centro sutikimą.

Visos teisės saugomos. © 2012
Kūrybinės raiškos centras

Tapkite Kursenai.lt žurnalistu!

Turite naujienų?

Susisiekite su mumis!

Reklamuokitės mūsų portale

Ką aplankyti Kuršėnuose?

Ką veikti Kuršėnuose?

Ieškote naudingos informacijos?

Susipažinkite su komentavimo taisyklėmis

Valdytojas:

 

 

Portalas:

Mus galite rasti: